#abcdetailingu Lekcja ósma:…

#abcdetailingu Lekcja ósma: Mycie – Dwa wiadra

Mamy już auto po pre-washu więc czas przejść do mycia właściwego, tzw. dwa wiadra. Etap ten ma na celu usunięcie resztek brudu i filmu drogowego z lakieru naszego auta. Potrzebne będą nam dwa wiadra (najlepiej z grit guardem), rękawica/pad/gąbka, woda oraz szampon.

Wiadra jak wiadra, nie ma w nich filozofii. Najlepsze są takie, które mają 15-20L pojemności, są niezbyt dużej średnicy i nie rozszerzają się górze zbyt mocno – dzięki temu mamy wysoki słup wody w wiadrze co pozwala nam zaoszczędzić odrobinę chemii i ułatwia pracę. Klasykiem wśród podwórkowych detailerów są wiadra z Castoramy. Jeśli jesteśmy zamożni możemy pokusić się o zakup detailingowych wiader. Są one z reguły podpisane (mycie/płukanie), są wyższe i kolorowe, mają pokrywy z uszczelką (dobra rzecz dla osób myjące auta na bezdotyku) oraz dedykowane grit guardy. Do wiader możemy też dokupić dedykowane wózki by ułatwić sobie pracę. Wracając do meritum – jedno wiadro do czystej wody z szamponem, najlepiej zalać do niego ok. 10L wody (tyle mniej-więcej jest potrzebne do umycia samochodu). Drugie wiadro do wody brudnej możemy napełnić do pełna ale to nie wymagane. Czym są Grit Guardy? To kratki, które umieszcza się na dnie wiadra – ich zadanie to odseparowanie brudu i piasku z rękawicy oraz zamknięcie go na dnie wiadra.

Teraz narzędzie do mycia czyli rękawica/pad mikrofibrowy lub gąbka. O ile rękawice i pady cieszą się popularnością tak gąbki raczej odchodzą do lamusa. Rękawice to najczęściej cienka warstwa gąbki, obszyta mikrofibrą i zakończona ściągaczem. Są też rękawice wełniane oraz to raczej nie temat dla początkujących. Pady to wariacja na temat rękawicy – gąbka obszyta obustronnie mikrofibrą.

Szampony, jak w przypadku pre-washy, możemy podzielić na grupy:
• Szampony o neutralnym pH – najczęściej stosowane do regularnego mycia, ściągają film drogowy, nie podgryzają wosków.
• Szampony o kwaśnym pH – mocne szampony, służą do serwisu powłok ceramicznych czy wosków. Mają za zadanie odetkanie powłok i przywrócenie hydrofobowości. Dodatkowo mogą odtłuszczać. Niektóre szampony są tak mocne, ze potrafią usunąć „kończący się” wosk czy Quick Detailery.
• Szampony z dodatkami – tu postanowiłem wrzucić szampony o różnych zastosowaniach, np. szampony z dodatkiem wosku czy tlenku krzemu.

Jak przebiega proces mycia na dwa wiadra? Do wiadra na czystą wodę dodajemy szamponu według zaleceń producenta. Moczymy w wiadrze rękawicę/pad i poziomymi ruchami (ewentualnie inaczej przód-tył) myjemy karoserię. Ważne jest by były to ruchy poziome. Gdyby trafiło nam się coś pod rękawicę, zarysujemy lakier w najmniej widoczny sposób czyli poziomo. W pionie rysy są bardziej widoczne. Ruchy koliste stwarzając widoczne rysy, w dodatku ciężkie do spolerowania. Myjemy po jednym elemencie/panelu a potem moczymy rękawicę w wiadrze na brudną wodę, możemy zakręcić nią w wiadrze czy nawet wytrzeć rękawicę o grit guard. Potem powtórnie moczymy rękawicę w wiadrze z wodą z szamponem i powtarzamy czynność do umycia całego auta. Po wszystkim spłukujemy resztki szamponu z karoserii wodą pod ciśnieniem i osuszamy.

#detailing #cardetailing #autodetailing #samochody #motoryzacja